Tongariro - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Bart en Esmee - WaarBenJij.nu Tongariro - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Bart en Esmee - WaarBenJij.nu

Tongariro

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Esmee

12 November 2015 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village

Een lang verslag deze keer. Veel gedaan, en een paar dagen geen WiFi.

Na Gisborne zijn we een lange rit gaan maken naar Taupo. Hele lange stukken, zonder ook maar een dorpje te zien. En als we al iets tegenkwamen, waren het maar twee of drie huizen. De Bed & Breakfast in Taupo hadden we meteen gevonden, een heel mooi huis met luxe kamer. Aardige mensen ook. Engelsen die tien jaar geleden hier naartoe zijn gekomen om een B&B te beginnen. 's Avonds met hen in de woonkamer nog een biertje zitten drinken en gepraat over van alles en nog wat.

In Taupo zijn we meteen naar de Huka Falls gegaan. Hier moet al het water door wat uit het grote Taupo-meer komt. En dat gaat met een enorme kracht. Wat een gebulder! Even verderop lagen de Craters of the Moon. Ook hier komen de rookpluimen weer uit de grond. Nog indrukwekkender dan in Rotorua. Het hele park leek zelf al in een grote krater te liggen. Daarna gegeten met uitzicht over het meer.

De dag erna al vroeg vertrokken naar het Tongariro National Park. Bij aankomst een korte maar mooie wandeling gemaakt naar de Taranaki-waterval. Boven aangekomen een mooi uitzicht over de omgeving en de twee grote vulkanen: Ruapehu en Ngaurahoe.

Woensdag was het tijd voor de grote wandeling: de Tongariro Crossing! Bijna 20 kilometer klimmen en dalen. Volgens degene die ons 's ochtends bij de start afzette waren de omstandigheden bijna perfect. We waren gewaarschuwd dat je van alles kan verwachten onderweg. Dus we vertrokken met twee rugzakken vol eten, drinken en kleren. Al snel konden de eerste kleren uit want het werd al warm. Dan maar veel drinken, dat scheelt weer gewicht. Prachtig zicht op de vulkaan, vandaag lag ie gelukkig niet in de wolken zoals de dag ervoor. Na anderhalf uur ging het pad ineens steil omhoog. Gelukkig waren er traptreden aangelegd af en toe. Toen we dachten dat we bijna boven waren, bleek dat het ergste nog moest komen. Overal rotsen, grind en nauwelijks grip. Klauteren van steen naar steen om boven te komen. En veel uitpuffen. En natuurlijk van het fenomenale uitzicht genieten. Op het hoogste punt even gegeten en klaar gemaakt voor de afdaling. Heel steil naar beneden over een gruispad, zonder enige grip. Allebei ook wel een paar keer weggegleden, maar dat deden er meer rondom ons. Onderaan kwamen we bij drie meren, die alle drie een andere kleur hadden. Een eind verderop kwam dan eindelijk de afdaling naar de andere kant. Een heel lang stuk met wisselende landschappen. Van sneeuw op de top, via rotsen, lage struiken tot een dicht bos op het einde. Het dalen was minstens zo zwaar als het klimmen. We zaten er allebei wel een beetje doorheen en wilden naar de bus. Die vertrok om 16.00, en anders moesten we nog eens anderhalf uur wachten. Even doorstappen dus. Maar we waren er mooi op tijd. Dus geslaagde dag!

Vandaag vertrokken naar wellington. Mooie rit en stad. Even zitten genieten in een Belgisch restaurant van stoofpotje met friet en een Leffe!
Morgen de overtocht naar het Zuidereiland.

• 12 November 2015 - 09:25

( Ongeduldige) Dean, Danny En Chantal:

Leuk om weer een stuk te lezen. Aan de telefoon en facetime klonk het allemaal al mooi, maar wat een mooie foto's zeg en wat een uitzicht steeds!!!!!!!
    Dean vindt het wel lang duren nu hoor. Die wilt steeds de foto's met jullie kijken en vraagt steeds wanneer jullie er weer zijn,hihi.
    Veel plezier en genieten jullie daar. Succes met de bootovertocht! Liefs en dikke kussen van ons!!!!!!!!!

• 12 November 2015 - 14:22

Tineke:

Ik geniet van jullie mooie verslag uit Nieuw Zeeland. Fijne vakantie nog.

• 12 November 2015 - 15:41

Hilde:

Jaaa gevonden!! Haha! Wat leuk om jullie te volgen en wat een mooie foto's!! Heel veel plezier daar en geniet er van (maar dat zal vast goed komen aan de verhalen en foto's te zien!!!!)
    xxx Hilde

• 12 November 2015 - 16:02

Spa Sma :

Waaaa ons kids en zo ver en zulke mooie verhalen en foto's .
    Echt geweldig ,ook om jullie samen zo te zien genieten .
    Liefs ons en een veilige overtocht oudoe

• 12 November 2015 - 17:39

Miranneke En The Boys:

Wauw wat SUPER om weer op de hoogte te zijn gebracht van jullie rondreis door Nieuw-Zeeland. Gave foto's om jaloers op te worden. Jullie komen terug met onvergetelijke verhalen en alles vastgelegd op de camera's. Die roggen zijn wel héél erg groot en indrukwekkend. VÉÉL PLEZIER en de groetjes van mij en m'n mannen. Ook een poot van Rexy.

• 12 November 2015 - 20:07

Lydia:

Wat een mooi verslag weer, geniet nog maar van jullie supervakantie.
    Groetjes Lydia

• 18 November 2015 - 20:31

Sylvia:

Wauw, goed dat jullie ook de Tongariro Crossing hebben gelopen. Ik vond hem ook heftig, maar wel een van de mooiste ervaringen van onze reis! En vooral dat uitzicht van bovenaf op de Emerald lakes, geweldig! Ook die ervaring neemt niemand jullie meer af!

• 22 November 2015 - 10:00

Sylvia:

Ik zie trouwens nu pas dat de Emerald Lakes bij jullie verschillend van kleur waren. Grappig, bij ons waren ze zoals die middelste, met een donkere rand eromheen. En die sneeuw hier en daar maakt het ook wel bijzonder!